The conception of ethics in the teaching of philosophy in Mozambique: Philosophical foundations to the contradictions of the post-socialist discourse
Abstract
The aim of this paper is to examine and understand the concept of ethics as adopted in the teaching of philosophy in high schools in Mozambique in order to "address" what is officially termed as moral deficit, prevailing among students at the said level of education. The methodology revolves around a discussion of the literature review on different modalities of inclusion of ethics in school education - as a crosscutting issue as well as a topic for of the study of Philosophy. Further, the place of Ethics in the teaching of philosophy in Mozambique is explained based on official documents and speeches and on respondents who were interviewed and sounded about the reintroduction of Philosophy into the Mozambican High Schools. The results showed that the conception of Ethics that was adopted based on a person and in persuit to overcome the “moral deficit" is diffuse. Furthermore, it became evident that there is an internal contradiction between the content, the proposed teaching methodologies for the approach towards the teaching of Ethics and Philosophy and what is said by the interviewed intellectuals, given that the methodological orientations point to a prescriptive and disciplinary Ethics. Thus, from an Ethics affirmed as the means through which a philosophical reflection on morality is carried out, the current conception of ethics in the newer training program of philosophy in high schools leans more towards the provision of a moral education.
References
BUENDIA G. M. Educação moçambicana: a história de um processo. Maputo: Livraria Universitária, 1999.
CHAMBISSE, E.D. Ensino de Filosofia em Moçambique. Filosofia como potência para a uma aprendizagem significativa. Dissertação de mestrado. São Paulo-Maputo:PUC-UP, 2006.
CORTINA, A.; MARTINEZ, E. Ética. São Paulo: Loyola, 2005.
DANTAS, R. Da colonização à emancipação do pensamento. In: KOHAN, Walter Omar(org.). Políticas de ensino da Filosofia. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.
GADAMER, H. G. Verdade e método: traços fundamentais de uma herméneutica filosófica. 3. ed. Petropolis: Vozes, 1999.
GOERGEN, P. Ética e educação: o que pode a escola?. In. LOMBARDI, José Claudinei e GEORGEN, Pedro. Ética e Educação: eflexões filosóficas e históricas. Campinas: Autores Associados, 2005. P. 59-97.
GONÇALVES, A. C. P. Educação, modernidade e crise ética em Moçambique. Maputo: Dondza Editora, 2011.
____________. A reintrodução do ensino de Filosofia em Moçambique: atores, estratégias e fundamentos. Cadernos de Educação, n. 36, p. 237-271, Maio/Ago., 2010.
GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1977.
____________. Introdução à Historia da Filosofia: a Filosofia de Benedeto Crocce. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 2004. (Cadernos do Cárcere, Vol. 1).
JAEGER, W. Paidéia: a formação do homem grego. São Paulo: Martins Fontes, 1979.
La TAILLE, Y. Moral e Ética: dimensões psicológicas e afetivas. Porto Alegre: Artmed, 2006.
La TAILLE, Y., CORTELLA, M. S. Nos labirintos da moral. São Paulo: Papirus, 2005.
LIMA VAZ, H. C. Filosofia e cultura. São Paulo: Loyola, 1997. (Escritos de Filosofia, 3).
____________. Introdução à ética filosófica I. São Paulo: Loyola, 1999. (Escritos de Filosofia, 4).
____________. Raizes de modernidade. São Paulo: Loyola, 2002. (Escritos de Filosofia, 4).
LOPES, J. S. M. Cultura acústica e letramento em Moçambique: em busca dos fundamentos antropológicos para uma educação intercultural. São Paulo: EDUC, 2004.
MINED. Programa de introdução à Filosofia: 11ª e 12ª Classes (2º ciclo do Ensino Secundário Geral. Maputo, 2000.
MOUNIER, E. O personalismo. São Paulo: Centauro, 2004.
NGOENHA, S. E. Os tempos da filosofia: filosofia e democracia em Moçambique. Maputo: Livraria Universitária, 2004.
UNIVERSIDAE PEDAGÓGICA. Projeto de introdução do curso de Filosofia. Maputo, 1996.
_______.Memorandum da reunião do Magnífico Reitor Carlos Machili com o Dr. Severino Ngoenha e os docentes de Filosofia na UP. Maputo:UP, 1997a
_______. Linhas Gerais do Programa do Curso em Ensino de Filosofia na UP. Maputo:UP, 1997b
______. Relatório do programa experimental de introdução da disciplina de “Introdução à Filosofia” no ESG2. Maputo: UP-MINED, 1998ª
_______.Programa experimental da disciplina de Filosofia. (proposta). Maputo: UP-Departamento de Filosofia, 1998 b
_______. Programa do curso experimental e intensivo em ensino de Filosofia na Universidade Pedagógica. Maputo: UP-Departamento de Filosofia, 1998c
VALLE, L. Do. Ainda sobre a formação do cidadão: é possível ensinar a ética? Educação & Sociedade, Campinas, ano XXII, no 76, Outubro, 2001.
VAZQUEZ, A. S. Ética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005
WALDENBERG, M. A estratégia política da social-democracia alemã. In: HOBSBAWM, Eric J. (org). História do marxismo: o marxismo na época da segunda Intenacional. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
