Challenges faced by Mozambican Universities in the XXI Century
Keywords:
Mozambican university, challenges, curriculum, market requirements
Abstract
This article aims to reflect on two related challenges faced by Mozambican Universities, namely 1) market demands and university autonomy, and 2) the issue of overcoming the univocal and hegemonic thought. The present article draws from my research work on Curriculum development and reform at Mozambican Universities. In the article, I discuss the roles of the university and reflect on the macro-social context that surrounds the University in Mozambique in order to discuss the challenges abovementioned. I conclude that the Mozambican Universities should have an educational plan and curriculum that is more genuine and authentic.
References
DIAS, H. N. Saberes docentes e formação de professores na diversidade cultural. Tese de Pós-Doutorado em Psicologia da Educação. São Paulo, PUC/SP, 2007 (não-publicada).
GIRARD, R. A violência e o sagrado. 2.ed. São Paulo, Editora Paz e Terra S/A, 1998.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 11.ed. Rio de Janeiro, DP&a, 2006.
MORIN, E. Complexidade e transdisciplinaridade. A reforma da Universidade e do ensino fundamental. Natal, EDUFRIN, 2000.
RIGAL, L. “A escola crítico-democrática:uma matéria pendente no limiar do século XXI”. In: Imbernon, F. A educação no século XXI. Os desafios do futuro imediato. Porto Alegre, Artmed, 2000, pp.171-194.
SACRISTAN, J. G. “A educação que temos, a educação que queremos”. In: Imbernon, F.. A educação no século XXI. Os desafios do futuro imediato. Porto Alegre, Artmed, 2000, pp. 37-63.
SANTOS, B. S. A universidade no século XXI. Para uma reforma democrática e emancipatória da Universidade. 2.ed. São Paulo, Cortez Editora, 2005.
SANTOS, M. E. V. M. Desafios pedagógicos para o século XXI. Suas raízes em forças de mudança de natureza científica, tecnológica e social. Lisboa, Livros Horizonte, 1999.
SOBRINHO, J. D. “Universidade: processos de socialização e processos pedagógicos”. In: BALZAN, N. C. e DIAS SOBRINHO, J. (orgs.). Avaliação institucional. Teoria e experiências. São Paulo, Cortez Editora, 1995, pp.15-36.
GIRARD, R. A violência e o sagrado. 2.ed. São Paulo, Editora Paz e Terra S/A, 1998.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 11.ed. Rio de Janeiro, DP&a, 2006.
MORIN, E. Complexidade e transdisciplinaridade. A reforma da Universidade e do ensino fundamental. Natal, EDUFRIN, 2000.
RIGAL, L. “A escola crítico-democrática:uma matéria pendente no limiar do século XXI”. In: Imbernon, F. A educação no século XXI. Os desafios do futuro imediato. Porto Alegre, Artmed, 2000, pp.171-194.
SACRISTAN, J. G. “A educação que temos, a educação que queremos”. In: Imbernon, F.. A educação no século XXI. Os desafios do futuro imediato. Porto Alegre, Artmed, 2000, pp. 37-63.
SANTOS, B. S. A universidade no século XXI. Para uma reforma democrática e emancipatória da Universidade. 2.ed. São Paulo, Cortez Editora, 2005.
SANTOS, M. E. V. M. Desafios pedagógicos para o século XXI. Suas raízes em forças de mudança de natureza científica, tecnológica e social. Lisboa, Livros Horizonte, 1999.
SOBRINHO, J. D. “Universidade: processos de socialização e processos pedagógicos”. In: BALZAN, N. C. e DIAS SOBRINHO, J. (orgs.). Avaliação institucional. Teoria e experiências. São Paulo, Cortez Editora, 1995, pp.15-36.
Published
2025-04-19
Section
Resenha
