The teacher and the challenges within the teaching and learning field in the XXI Century: An approach towards development
Abstract
This article argues that in each stage of societal evolution, the learning and teaching process is strongly challenged by technological and environmental changes in both urban and rural areas schools. Findings demonstrate that from the first decades of this Century, six challenges have been felt, namely i) globalization; ii) fight against poverty and creation of national wealth versus social well-being; iii) peace and social stability; iv) democracy; v) creation of ecological conscientiousness and vi) the school itself. These challenges urge the education system to move from its monologic school model to a performative, one which means that the previous monologic or banking teaching and learning model needs to be performative and, not only must it be oriented to the society development, but more open to local community development as well. Furthermore, we dare put forth that if a country wishes a determining education associated with its national development agenda, the performative education seems to be the right option within its three levels, particularly at the university level. To conclude the article looks at the learning and teaching process challenges related to primary, secondary (including technical and vocational) school teachers and university lecturers. This approach also includes challenges on rural development. Although the teacher is the key actor within this process, it can be said that he or she may only succeed by knowing to be a teacher proper. This teacher's role and achievement must be associated with a close articulation of action and cooperation with other four influential actors such as the State, local communities (the civil society), industrial private sector and the school itself.
References
COMÉNIO, J. A. Didáctica Magna: tratado da arte universal de ensinar tudo a todos. 5. ed. Coimbra: Fundação Calouste Gulbenkian, 2006.
CCA. Agenda 2025: visão e estratégia da nação. Maputo: EloGráfico, 2003.
MOÇAMBIQUE. Constituição da República, 2004.
DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. Lisboa: ASA, 1996.
DEMO, P. Professor do futuro e reconstrução do conhecimento. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.
FOUCAULT, M. Resumo dos Cursos do Collège de France (1970-1982). Rio de Janeiro, Zahar, 1997.
GABINETE de Estudos da Presidência da República (Ed.). Armando Guebuza em Presidência Aberta. Maputo, 2009.
GIDDENS, A. O mundo na era da globalização. Lisboa: Presença, 2000a.
__________. Sociologia. Trad. Maria Alexandra Figueiredo et alii. 2. ed. Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian, 2000b.
GOMES, O. Economia: ciência e factos. Lisboa: Vulgata, 2000.
KANT, I. Sobre a Pedagogia. Trad. João Tiago Proença. Lisboa: Alexandria, 2004.
HOUNTONDJI, P. J. “La science comme elle va, le monde comme il va”. In: UNESCO. Philosophie, science et étique, nr. 8. Paris: UNESCO, 2004, p. 23-47.
JAEGER,W. Paidéia: a formação do homem grego. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
MACHEL, S. M. Fazer da Escola uma Base para o Povo tomar o Poder. S. l. , FRELIMO, 1974. (Estudos e Orientações, nº 6).
MÄRZ, F. Grandes educadores. Perfis de grandes educadores e pensadores pedagógicos. São Paulo, EPU, 1987.
MARTIN, H. P.; SCHUMANN, H. A armadilha da globalização : o assalto à democracia e ao bem-estar social. Lisboa: Terramar, 1998.
MAZULA, B. Pensar a “Educação Perfeita”: comemorando Einstein 100 Anos Depois. Maputo: Imprensa Universitária/UEM, 2006.
__________. Ética, educação e criação da riqueza: uma reflexão epistemológica. Maputo: Texto Editores, 2008.
MOÇAMBIQUE. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Documento de Fundo para solicitar financiamento do Fundo Catalítico (FTI). Maputo, 2010. Mimeo.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 2. ed. Lisboa: Instituto Piaget, 1995.
____. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 7. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.
MORIN, E. et al. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. São Paulo: Cortez e Unesco, 2003.
PLATÃO. Apologia de Sócrates e Críton. Trad. Manuel de Oliveira Pulquério. Lisboa: Edições 70, 2006.
PRIGOGINE, I. O fim das certezas: o tempo, o caos e as l.eis da natureza. Trad. Jorge Alves. Lisboa, Gradiva, 1996.
_________. As leis do caos. Trad. Roberto Leal Fereira. São Paulo: UNESP, 2002.
RAWLS, J. O Liberalismo Político. Trad. Dinah de Abreu Azevedo. 2. ed São Paulo, Ática, 2000.. Uma teoria da justiça. Lisboa: Presença, 2001.
ROSÁRIO, C. A. do. Humanização da Globalização: desafio para a redução da pobreza em Moçambique. Nova Deli: Krest, 2005.
SANTOS, B. de S. A universidade no Século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
SEN, A. O desenvolvimento como liberdade. Lisboa, Gravida, 2003.
STIGLITZ, J. E. Globalização: a grande desilusão. Lisboa: Terramar, 2002.
__________. Tornar eficaz a globalização. Lisboa: ASA, 2007.
WEBER, M. Ciência e política: duas vocações. São Paulo: Cultrix, 1993
