DIFFICULTIES OF PRACTICING TEACHERS IN THE USE OF THE HISTORY OF MATHEMATICS AS AN ALTERNATIVE TO THE DIDACTIC TEACHING OF MATHEMATICS

  • Geraldo V. Deixa Universidade Pedagógica
  • Rosana F. Salvi Universidade Estadual de Londrina
Keywords: History of Mathematics, teaching, teaching practice

Abstract

The study was conducted under the Program as a partial requirement to obtain a master's degree in Mathematics Teaching in 2010 teaching at the Pedagogical University of Mozambique, and developed from a qualitative research methodology using semi -and a structured questionnaire survey and is based on five in-service teachers who were to attend the 4th year of the degree in Mathematics Education at the Pedagogical University of Quelimane, Mozambique. All respondents were already teachers and taught during the morning in the schools of the city of Quelimane. The study objective was to investigate whether the practical instruction a teacher uses the history of mathematics and not use, identifying the factors that contribute. Four categories were organized to facilitate data analysis. The data analysis revealed that respondents do not use the history of Mathematics in Mathematics education for three reasons: first, because during their training in the Bachelor had no concrete activities that could serve as examples in class. Second, point out the lack of content area of ​​the History of Mathematics. Finally, the inadequacy of historical facts that appear in some textbooks and mathematics Programs, ie, does not bring anything special that can help the teacher or students. The results of this study also indicate a lack of teacher training and the absence of specific educational material on the history of Mathematics.

References

ANDRÉ, A.; LUDKE, M. Pesquisas em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: 5ª ed. Editora Pedagógica e Universitária, 1986.
BARDIN, E. et al. Integrating History: research perspectives, In: FAUVEL, J.; MAANEN, J. V. (Ed). History in Mathematics Education: The ICMI Study. London: Kluwer Academic Publisher, P. 63-90, 2000.
D’AMBROSIO, U. História da Matemática e Educação. Campinas, SP: Papirus, 1996. (Cadernos CEDES, 40).
_____________. Educação Matemática: Da teoria à prática. 4.ed. Campinas, SP: Papirus, 1998. (colecção perspectivas em Educação Matemática).
_____________.A História da Matemática: questões historiográficas e políticas e reflexos na Educação Matemática. In: BICUDO, M. A. V. (Ed.). Pesquisa em Educação Matemática:concepções e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, p. 97-115, 1999.
FAUVEL, J.; MAANEN, J. V. (Ed). History in Mathematics Education. The ICMI Study. London: Kluwer Academic Publishers, 2000.
FELICIANO, Lucas Factor. O uso da História da matemática em sala de aula: o que pensam alguns professores do Ensino Básico. Rio Claro: UNESP, 2006. 171f. (Dissertação de mestrado em ensino de Matemática. Rio Claro. UNESP, 2006).
GERDES, P. Etnomatemática: cultura, matemática, educação. Maputo: Instituto Superior Pedagógico, 1991.
INDE. Programa Intermédio da 9ª classe. Maputo, 2006a.
______. Programas Intermédio da 10ª classe. Maputo, 2006b.
______. Programa da Matemática da 8ª classe. Maputo, 2008.
MIGUEL, A. As potencialidades pedagógicas da história da matemática em questão: argumentos reforçadores e questionadores. Zetetiké. Campinas, v. 5, n. 8, p. 73-105, 1997.
MIGUEL, A.; MIORIM, M. Â. História na educação matemática: propostas e desafios. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
MORAES, R. e GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva. 2. ed. Rev. -Ijuí: UNIJUÍ, 2011.
TZANAKIS, C.; ARCAVI, A. Integrating history of mathematics in the classroom: an analytic survey. In: FAUVEL, John; MAAEN, Van Maaen (Ed). History in Mathematics Education: the ICMI Study. London: Kluwer Academic Press, P. 201- 248, 2000.
VIANNA, C. R. Matemática e História: Algumas Relações e implicações pedagógicas. Dissertação (Mestrado). Faculdade de Educação, USP, 1995.
VIANA, M. da C. V. Concepções de Professores de Matemática sobre a utilização da História da Matemática no Processo de Ensino-Aprendizagem. Universidade Federal de Ouro Preto, 2003
Published
2025-04-19
Section
Artigos